Wat de corona-maatregelen in het algemeen betreft versoepelen een aantal dingen vanaf maandag 11 mei. Op het gebied van de veerdiensten kunnen we echter niet van een eenvormig beeld spreken.
Sommige veerdiensten bleven de hele tijd in de vaart, maar enkel voor essentiële verplaatsingen, anderen blijven nog steeds uit de vaart, ook na 11 mei.
Enkel van Bazel – Hemiksem is het op dit moment bekend dat het veer terug van start gaat op 11 mei. Dit geldt zoals eerder bericht ook voor de Waterbus Vilvoorde – Brussel.
De Waterbus Antwerpen zal vanaf 11 mei ook terug Lillo en Liefkenshoek bedienen, maar over het hele traject zullen er vaarten uitvallen. Raadpleeg dus www.dewaterbus.be/nl/schelde

In het algemeen ziet het er naar uit dat het nog niet echt de bedoeling is de veerdiensten open te stellen voor recreatief gebruik. Hoe dan ook moeten we als Vrienden van de Vlaamse Veren deze boodschap meegeven, ook al klinkt het niet leuk: laten we niet met zijn allen meteen terug het veer nemen. Gezond verstand zal nodig zijn. We moeten zeker voorrang geven aan mensen die de veren écht nodig hebben.

Laten we vooral ook toestanden vermijden zoals deze waar onze Nederlandse collega’s ‘Vrienden van de Voetveren’ over berichten:
“Nieuwsbrief 7 mei 2020 (blz. 2) 

Schippers Maasveren boos op oudere fietsers
Schippers van de veerponten van de stichting de Maasveren zijn boos op de gedragingen van sommige passagiers. Met name de oudere, recreatieve fietsers moesten het ontgelden. De stichting Maasveren verzorgt de exploitatie van vijf veerponten over de Maas tussen Gelderland en Noord-Brabant. Op Koningsdag was het mooi weer, en er waren vanwege de coronacrisis weinig georganiseerde activiteiten. Voor velen reden om een rondje te gaan fietsen en daarbij ook een veerpont te nemen. 

Het werd dus behoorlijk druk op de veerponten. De pontjes over de Maas zijn autoveren, maar sommige zijn niet erg groot. Als er dan veel fietsers zijn, dan wordt het lastig om de anderhalve meter afstand die wordt aangeraden te handhaven. Er bleek, en dan vooral bij oudere fietsers, dat men ondanks de waarschuwingen van het personeel te dicht bij elkaar ging staan. Waarschuwingen van de kaartverkopers leidden dan vaak tot vervelende discussies, en zodra het personeel zich omdraaide, dan ging men toch weer te dicht bij elkaar staan.

Voor de schippers van de Maasveren was het gedrag reden om bij de komende vrije dagen en bij mooi weer de recreatieve fietsers dan te weigeren. Een rondje fietsen is leuk, een rondje met een pontje is heel leuk, maar laten we ons vooral houden aan de richtlijnen die de overheid heeft gesteld.”

Sinds 4 mei geldt ook de verplichting tot het dragen van mondkapjes op alle vormen van openbaar vervoer, dus ook op de veren.
Op Visuris, een overzicht opgesteld door de Vlaamse Waterweg NV lezen we het volgende:
“Gelieve bij het aanschuiven voldoende sociale afstand te bewaren. Omwille van de beschikbare ruimte aan boord van het veer, kan het aantal passagiers per oversteek beperkt worden.

Elke burger vanaf de leeftijd van 12 jaar is verplicht om de mond en de neus te bedekken met een masker of elk ander alternatief in stof: vanaf het betreden van de steiger, de loopbrug en aan boord van het veer.”

Op deze site vindt men ook een overzicht van de status van de meeste Vlaamse veren :

 www.visuris.be/maatregelen#Veerdiensten

Overzicht status Veren VLOOT: (op het moment van het samenstellen van deze tekst – 10 mei 2020)

Nieuwpoort: Wordt beschouwd als een veerdienst met recreatief karakter. Daarom zal het veer voorlopig niet varen.

Oostende: De veerdienst zal binnenkort opnieuw opstarten. Datum is nog af te wachten.
De strijd tegen COVID-19 zit er helaas nog niet op. Daarom gelden enkele beperkingen op en rond het veer zodat de veiligheid voor de passagiers maar ook voor de bemanning kan gegarandeerd worden. Zo worden maximum 14 passagiers, waarvan maximum 7 fietsen, per overvaart toegelaten. Ook het dragen van een mondmasker is verplicht van zodra de loopbrug betreden wordt.

Veren voor alle verkeer op het kanaal Gent – Terneuzen (Langerbrugge en Terdonk):
Deze veren zijn de hele tijd in bedrijf gebleven, maar er waren beperkingen voor voetgangers en fietsers.
In het kader van de extra voorzorgsmaatregelen rond COVID-19, wordt de hoogste aandacht besteed aan hygiëne en social distancing, zodat er op een veilige manier kan gewerkt worden.
Zo worden op het veer in Terdonk bij een volle veerboot maximaal 5 voetgangers/tweewielers per overvaart toegelaten. Vanaf 4 mei is het dragen van een mondmasker verplicht.
Er gelden geen beperkingen voor wagens of vrachtwagens.
Het veer mag enkel genomen worden voor woon-werkverkeer. Toeristisch-recreatief gebruik van het veer is niet toegelaten.

Bazel – Hemiksem (Kallebeekveer): De veerdienst zal op 11 mei 2020 opnieuw opstarten.
De strijd tegen COVID-19 zit er helaas nog niet op. Daarom gelden enkele beperkingen op en rond het veer zodat de veiligheid voor de passagiers maar ook voor de bemanning kan gegarandeerd worden. Zo worden maximum 25 passagiers per overvaart toegelaten. Ook het dragen van een mondmasker is verplicht van zodra de loopbrug betreden wordt. 

Hoboken – Kruibeke: Dit veer is gedurende de hele door corona-maatregelen gekenmerkte periode in de vaart gebleven, met het oog op woon-werkverkeer.
Er worden maximum 25 passagiers per overvaart toegelaten. Ook het dragen van een mondmasker is verplicht.

Sint-Annaveer over de Schelde te Antwerpen:
De veerdienst zal binnenkort opnieuw opstarten. Datum is nog af te wachten.
Er worden maximum 50 passagiers, waarvan maximum 10 fietsen, per overvaart toegelaten. Ook het dragen van een mondmasker is verplicht.